Thursday, March 3, 2011

PMS, SENGGUGUT dan AKU

Hello semua.. HAri ni aku mau Share pasal WOMEN punya PROBLEMS lah.. hehe personally aku pun ada mengalami masalah nie.. Seperti yang kita semua tahu ( bagi wanita sahaje ) memang masalah nie selalu timbul bila sudah tiba masanya.. 

Masalah Pertama

P.M.S

Apakah itu PMS?


Actually, PMS nama penuhnya ialah " premenstrual syndrome". Apa yang saya faham tentang PMS ini ialah, ia merujuk kepada simptom fizikal dan emosi yang selalunya berlaku 5 hingga 11 hari sebelum wanita mengalami kedatangan bulan. hehehe~ Simptom ini biasanya akan hilang bila kitaran haid bermula.

Symptoms of PMS

+ Perut kembung +
+ Kejang Perut +
+ Breast tenderness +
+ Clumsiness +
+ Diarrhea +
+ Kuat Makan +
+ Sakit Kepala +
+ Kurang Tolerance bila bunyi Bising +
+ Konfuse +
+ Susah nak Focus +
+ Fatigue +
+ Perasaan Sedih dgn Hopeless (EMO) +
+ Rasa Tension sesangat +
+ Kadang2 Pelupa jgk +
+ Menyakitkan hati, agresif, Marah2 tak tentu pasal +
+ Loss of sex drive..? ( yang aku baca la ) +
+ Mood Swings +
+ Poor Judgement +
+ Poor Self-image +
+ Masalah tido +
+ PEMALAS +


Cara-cara nak TREAT PMS ni

Minum banyak air, jangan minum minuman yang ada CAFFEINE dan yang BERGAS ni akan menyebabkan PERUT KEMBUNG. Makan makanan yang berkhasiat dan control waktu makan. Jangan main sedap nafsu ja makan ( tu pun kalo mau GEMUK lah ). Kalo boleh ambil supplemen tambahan contohnya VITAMIN  B6, CALCIUM dan MAGNESIUM. Kalo xda duit mau beli supplemen ni macam aku belilah produk2 yang ada TRYPTOPHAN usually ada pada dairy product lah. hehe tapi aku x beli pun.. Lepas tu slow2 makan Diet yang Sihat.. jangan langsung x makan pula karang lagi stress hehehe.. Bagi yang susah tido tu macam aku lah, try ubah waktu tido.. jangan tido tym keja pula.. yang penting AVOID DRUGS. Bagi yang STRESS tu cuba cari ketenangan, try share masalah dengan teman2 yang boleh dipercayai.. kalo x pecaya pun dengan kengkawan.. tulis la segala masalah tu dalam kertas lepas tu bakar ka, koyak, buat la apa2 yang dapat menghapuskan segala bukti yang ada pada kertas tu. Kalo tidak pun p KARAOKE seorang2 pas tu nynyi la teriak2 puas2 bagi lepas semua.. hehe~

Masalah Kedua

SENGGUGUT


Haa~ kalo PMS berlaku before Period ni hah.. Senggugut tym2 period la waktu diserang.. huhh~! Sakit wei..~! Menurut kepada sumber2 yang aku baca lah kan.. Semasa period, dinding rahim akan mengeluarkan HORMON PROSTGLADIN so orang yang mengalami senggugut ni didapati mengeluarkan hormon ni dengan banyaknya.. ( oo~ patutpun aku ada senggugut ). Senggugut ni biasanya terjadi di awal usia 20'an la dan juga kerap berlaku pada period yang first sekali. 

Cara Mengatasi SENGGUGUT

Menurut sumber yang boleh dipercayai, cara mengurangkan masalah senggugut ni ialah amalkan cara hidup sihat lah.. banyak kan senaman buat aktiviti yang sihat ( JANGAN PERGI CLUBBING~! ) hehe pergi la sekali sekala.. huahahaha~! ok.. Dapatkan tidur yang cukup. Makan ubat la contohnya Panadol ataupun Ponstan.. 


By
Pinky  


3 comments:

  1. sgt betul.. kesian kat org sekeliling when PMS dtg menyerang..

    ReplyDelete
  2. Salam, awak boleh cuba pad herba Avail & insyaAllah boleh menghilang/ kurangkan senggugut tanpa makan ubat.Sila rujuk http://www.goavail.com/senggugut

    ReplyDelete